Olen hieman kummastellut riäväkyläläisiä tapoja nysseissä. Tapauksia on kolme.
1) Eilen joku yritti nousta Ruovedelle matkalla olleeseen bussiin samalta pysäkiltä kuin minä. Hän yritti ostaa tästä vakiovuorobussista kaupungin sisäisen lipun. Kuski tuumasi yrittäjälle jotakin, mitä en kuullut, ja sitten yrittäjä poistui bussista. Miksi ihmeessä hän halusi tehdä kaupungin sisäisen matkan muussa kuin kaupunkiliikenteen bussissa?
2) Tänään aamulla Hoitokodin pysäkiltä (pysäkki ennen TAYSia) nousi joku kyytiin. Siinä vaiheessa yleensä jäädään kyydistä vain pois, koska bussin päätepysäkki on keskustassa ja keskustaan voisi yhtä hyvin matkustaa kaupunkiliikenteen busseilla. Kaiken lisäksi tämä hemmo maksoi kortilla ja pysähdys kesti 3-4 minuuttia. Aika kauan siis. Ihmiset alkoivat jo pyöriä hermostuneina paikoillaan. Niin minäkin. Piti ehtiä vaihtamaan tiettyyn kaupunkiliikenteen bussiin. Ehdin kuitenkin.
3) Jos bussin istumapaikat ovat täynnä, jäädään käytävälle seisomaan. No, se on vielä normaalia, mutta jostain syystä ei kirveelläkään meinata siirtyä bussin keskiosaa pidemmälle. Sitten, kun ihmisiä tulee sisään entistä enemmän, lopulta jotkut ihmiset ovat aivan kuskin vieressä samaan aikaan, kun keskiosasta taaksepäin on hyvin tilaa käytävällä. En ole tällaiseen käytökseen pk-seudulla tottunut.
4 kommenttia:
Yhtä hyvin voi kysyä, miksi helsinkiläiset matkustavat Helsingin sisäisiä matkoja seutuliikenteen bussilla... Ihmiset vain menevät ensimmäisellä tulevalla bussilla (on se sitten kaukoliikenteen vakiovuoro / seutuliikenteen bussi tai kaupunkiliikenteen bussi), koska niin pääsee nopeimmin perille. Kyllä itseänikin ärsyttää, kun jokerilinjaa käytetään lyhyempiin matkoihin kuin Espoosta Itä-Helsinkiin ja bussi pysähtelee joka pysäkillä... :)
Helsingissä ihmiset jäävät seisoksimaan metrossa ja raitiovaunussa aina ovien eteen, vaikka ehkä busseissa osaisivatkin seisoa myös bussin takaosassa.
Mielestäni seutuliikenteen bussiin hyppääminen ei ole rinnastettavissa vakiovuorobussiin hyppäämisen kanssa, koska vakiovuorobusseissa ei alueen matkakortti kelpaa. Väittäisin, ettei Helsingissä hypitä esim. Hyvinkäältä tai Kirkkonummelta tuleviin busseihin kovin herkästi silloin, kun ne ovat matkalla keskustan suuntaan. Sen sijaan seutubusseihin totta kai, kun lippu kelpaa ja mikäs siinä, sitä vartenhan ne ovat!
Tampereellahan on käytössä joukkoliikenteessä yhteistariffijärjestelmä, joten Tampereen sisäisiä matkoja voi tehdä matkakortilla myös järjestelmään kuuluvien Alhosen & Lastusen, Länsilinjojen, Paunun, Helmikkalan, Luopioisten Linjan ja Valkeakosken Liikenteen busseilla. Mielestäni tämä on täysin verrattavissa pääkaupunkiseudun seutubusseihin.
En tiedä, minkä yrityksen bussilla kuljet Tampereelle, mutta ehkä yhteistariffijärjestelmä on aiheuttanut epäselvyyttä siinä, millä kaikilla busseilla matkakortilla voi kulkea (kaikissa samankaan yrityksen busseissa se ei taida onnistua), vaikka kyllähän yhteistariffitunnuksesta oikeat bussit pitäisi osata tunnistaa... :S
Yhteistariffijärjestelmä... jaa, siitäpä en tiennyt mitään. Aina oppii uutta.:)
Lähetä kommentti